Dina rättigheter som kund
Om du inte är nöjd
Det är viktigt att du som kund alltid får den hjälp du behöver och att du har möjlighet att påverka. Vi vill hela tiden bli bättre. Och det blir vi genom att lyssna på dig som är kund. Har vi inte lyckats leva upp till dina förväntningar? Hör av dig till oss!
Skulle du inte bli nöjd efter kontakten med oss finns det ett antal myndigheter och instanser som har till uppgift att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen.
1. Kontakta kundservice
Om du inte är nöjd med oss, ska du i första hand vända dig till vår kundservice på 0771-98 70 00 vardagar 8-16, eller besöka oss i Ludvika eller Fagersta vardagar 8-12 och 13-16.
2. Lämna synpunkt/klagomål
3. Konsumenträtt
Dina rättigheter regleras i Allmänna avtalsvillkoren och i Ellagen. De finns till för att hjälpa dig som enskild konsument om du av någon anledning känner dig felaktigt bemött eller behandlad.
Ångerrätt
I de fall Avtalet ingåtts per distans, t ex via telefon eller internet, gäller ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa den dag kunden har fått information om ångerrätten. Ångerfristen är 14 dagar. Kunden kan i sådana fall ångra sig genom att kontakta Kundservice eller använda blankett för ångerrätt från Konsumentverket.
4. Extern rådgivning och tvistlösning
Vill du ta ditt ärende vidare för att få opartisk rådgivning, eller få hjälp med att få ett ärende prövat, finns det ett flertal externa parter du kan vända dig till. Deras uppgift är att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen. Läs mer om rådgivning och tvistlösning.
Hit kan du vända dig för opartisk rådgivning
Kommunala konsumentvägledare finns i de flesta kommuner och rådgivningen är gratis. De kan ge dig råd vid klagomål eller om du har hamnat i tvist med ett företag. Kontakta din kommun för ytterligare information och kontaktuppgifter.
Hitta din kommunala konsumentvägledare
Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. De kan ge dig vägledning om hur du går vidare om du har en tvist med ditt elnäts- eller elhandelsföretag och vill få ditt ärende prövat.
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Hit kan du vända dig för att få ett ärende prövat
Energimarknadsinspektionen (EI) är tillsynsmyndigheten över marknaderna för el, naturgas och fjärrvärme som ska se till att de fungerar så bra som möjligt. De granskar exempelvis nätbolagens avgifter och leveranskvalitet i elnätet. Hit kan du vända dig till exempel om vill pröva om en anslutningsavgift är skälig.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som opartiskt prövar tvister mellan näringsidkare och konsument. Mer information finns att hämta på ARN:s webbplats www.arn.se. Postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med ett beslut. Vattenfall åtar sig att följa ARN:s utslag.
Allmänna reklamationsnämnden
Marknadsdomstol är en specialdomstol som handlägger mål som gäller frågor om olika former av marknadsföring skett på ett riktigt sätt. Hit kan näringsidkare, Konsumentombudsmannen och vissa förbund vända sig för att pröva ett ärende. Vid andra typer av tvister kan du vända dig till en allmän domstol.
Marknadsdomstolens målregister
Du kan också låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol, till exempel om en part inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Tingsrätten är då första instans. Domstolen är objektiv och opartisk.
Sveriges domstolar
Fjärrvärmenämnden är en självständig organisatorisk enhet vid Energimyndigheten vars ledamöter utses av regeringen. Fjärrvärmenämnden medlar vid förhandlingar mellan fjärrvärmeföretag och fjärrvärmekunder om priser och övriga villkor för fjärrvärme enligt fjärrvärmelagen (2008:263). Hit kan du vända dig om du vill ansöka om medling.