Support - frågor och svar
Kan jag ta bort lästa meddelanden i appen?
Efter du har läst ditt meddelande i appen blir meddelandet gråmarkerat. Meddelandet kan ej tas bort men den försvinner efter 80 dagar.
Var kan jag se min solproduktion?
Du kan följa din solproduktion under menyn "Analys".
Varför står min faktura som obetald trots att jag har betalat den?
Om du betalar i dag blir det en fördröjning innan banken och vårt system är uppdaterat, det kan ta några dagar. Det beror på när på dygnet du har betalt och om det infaller helgdagar mellan.
När vårt system är uppdaterat och din faktura är registrerad som betald skickas även denna uppgift till appen och din faktura i appen blir även noterad som ”betald”.
Hur vet ni vad som förbrukar mest i mitt hem?
Detta är uppskattade värden som baseras på data från Energimyndigheten och energiexperter. Detta är för att ge dig en ungefärlig bild över vad som troligen drar mest i ditt hem.
Vilken förbrukning kan jag se i appen?
Du måste ha aktiva avtal för att kunna se förbrukningen för följande nyttigheter: elnät, elhandel eller fjärrvärme.
Varför får inte texten plats i appen?
Om du valt större textstorlek eller inzoomning i din mobil kan det medföra att texten i appen skrivs utanför och att du inte ser all information. För att få ordning på detta måste du ändra textstorleken i mobilen eller åtsreställa zoomningen.
Jag har inte mobilt BankID, kan jag logga in i appen ändå?
Du kan logga in med ditt kundnummer. När du loggar in med kundnumret kommer en inloggningskod skickas till det e-post som finns registrerat hos oss. Det är viktigt att vi har dina uppdaterade uppgifter hos oss.
Det fungerar inte att logga in med mitt kundnummer i appen?
När du loggar in med ditt kundnummer i appen, kommer det att skcikas en inloggningskod till det e-post som är regsitrerad hos oss. Om du inte får någon inloggningskod kan det innebära att vi inte har en aktuell e-post till dig.
Den som jag har familjedelat till har inte fått något mail om det.
Ibland händer det att mailet hamnar i skräpkorgen, kolla gärna där.
Kan jag se alla mina anläggningar i appen?
Om du har fler anläggningar syns dessa i en drop-down högst upp till vänster i hemvyn, där kan du välja vilken anläggning du vill titta på. Det går även att välja anläggning via drop-down menyn från flera vyer i appen.
Vilka språk finns appen i?
Appen finns på svenska och engelska. Under "Min profil" kan du välja mellan språken.
Hur görs jämförelser med liknande hushåll i appen?
I appen jämförs ditt hushåll med kunder som har liknande hushåll i appen samt nära i geografiskt område. Ju fler kunder som loggat in i appen desto större underlag får vi och desto bättre blir jämförelserna.
Hur tar jag bort familjedelning i appen?
Personen som står på avtalet och har familjedelat kan ta bort familjedelningen. Det görs under "Profil". Personen som blivit familjedelad kan inte ta bort familjedelning.
Hur lämnar jag feedback och önskemål kring appen?
Du kan mejla till oss på info@vbenergi.se eller fylla i vårt kontaktformulär.
Kan ej logga in och får felmeddelande: Användaren saknas. Du är inte aktiv kund.
För att logga in i appen behöver du vara kund och ha ett aktivt avtal hos oss. Om avtalet står på en annan person be den person som står på avtalet att logga in och ”familjedela” som inloggad i appen. Därefter kan du logga in med BankID.
Hur slår man på/av notiser?
Du slår på Notiser under " Min Profil" - "Appinställningar" - "Notifikationer". Där kan du bland annat välja att slå på notiser om en "Ny faktura", "Förfallen faktura", "Fel på styrning", "Daglig utskick" med mera.
Var ser jag min faktura i appen?
Fakturorna hittar du under "Min profil" och sedan "Fakturor".
Kan fler i min familj logga in i appen?
Du kan enkelt skapa ett familjekonto.
Så här gör du:
- Logga in i appen
- Klicka på "Min profil"
- Välj "Familjedelning"
- Klicka på "Bjud in" och fyll i uppgifterna
Varför behöver jag uppge information om mitt hem?
För att vi ska kunna göra så bra prognoser som möjligt avseende din förbrukning och kostnad.
Var kan jag ta del av användarvillkor?
Användarvillkor hittar du i appen under "Min profil" - "App info" - "Användarvillkor".
Det går inte att logga in i appen?
Om du är kund men kommer inte in i appen testa först att radera appen och installera den på nytt. Kontrollera att du är ansluten i wifi eller telefonens 4G/5G nät.
Vissa fall kan du vara ansluten via ett wifi sdär exempelvis en brandvägg inte tillåter en viss typ av datatrafik. Prova därför att gå ur wifi och välj i stället telefonens 4G/5G.
Om inte det fungerar avvakta till nästkommande dag och prova igen. Skulle felet kvarstå – hör av dig till oss på 0240-876 33 eller via e-post info@vbenergi.se.
Hur gör jag när jag vill ta bort mitt användarkonto i appen?
Du kan ta bort ditt användarkonto i appen under "Min Profil" - "App info" - "Ta bort appkonto".
Eller om du önskar hjälp från oss för att ta bort ditt app användarkonto, kan du mejla till info@vbenergi.se med ämnesraden "Ta bort min app användarkonto".
Det kan sedan dröja någon dag innan kontot är borttaget.